Blog

rafal-zielinski

Elastyczna wymiana plików bez tworzenia niepotrzebnych kopii

W obecnych czasach każdego dnia, niezależnie czy mówimy o pracy czy o życiu prywatnym, przesyłamy pomiędzy sobą wiele wiadomości, niejednokrotnie dołączając jakiś plik lub zestaw plików. Czasem nawet jeden plik wysyłamy wielokrotnie, dodatkowo posiadając jeszcze jedną jego kopię u siebie na komputerze. Jaki jest tego efekt?

Przesyłając plik w załączniku wiadomości email przesyłamy w rzeczywistości kopię pliku. Serwer pocztowy po otrzymaniu takiej wiadomości przechowuje ją w folderze „wysłane” użytkownika, a następnie przesyła kopie tej wiadomości do innych serwerów pocztowych obsługujących adresatów. Każdy serwer zapisuje wiadomość w skrzynce odbiorczej wskazanych użytkowników. Następnie odbiorcy wiadomości pobierają ją na swoje urządzenie oraz dodatkowo zapisują załącznik u siebie na dysku.

Czyli przesyłając załącznik tworzymy jego kopię:

  • u siebie w kliencie pocztowym w folderze wysłane,
  • na naszym serwerze pocztowym,
  • na serwerach pocztowych adresatów,
  • w kliencie pocztowym adresatów,
  • na stacji roboczej adresata (po zapisaniu go na dysku).

Powoduje to tylko zwielokrotnienie kopii przesyłanego pliku, ale w przypadku nowoczesnych maszyn i „nieograniczonych” zasobów nie stanowi to najczęściej problemu.

Ale problem pojawia się w przypadku przesyłania większych załączników poprzez pocztę e-mail. Wiele firm wprowadziło ograniczenia w wielkości przesyłanych wiadomości. Ograniczenie potęgowane jest przez fakt, że limity te nie dotyczą wprost wielkości oryginalnego pliku, lecz jego przesyłanej kopii zakodowanej w MIME, który przy typowym kodowaniu Base64 powoduje narzut ponad 33%. Czyli załączając plik 20MB otrzymujemy wiadomość ponad 25MB, a aby zmieścić się w limicie wielkości wiadomości ustawionej na 15MB załącznik musi być mniejszy niż 11MB.

Jednym z rozwiązań przedstawionych problemów jest skorzystanie z innego narzędzia niż poczta, również wykorzystywanego codziennie – komunikatora korporacyjnego Rainbow™.

Przesyłanie plików poprzez komunikator działa podobnie jak usługi file-sharing. Użytkownik chcąc przesłać plik, nie wysyła go do adresatów, tylko zamieszcza go w swojej prywatnej przestrzeni danych dostępnej w ramach usługi. Przesyłając plik do innego użytkownika w rzeczywistości modyfikowane są tylko zasady widoczności pliku przez adresata.

Użytkownik może przeglądać wszystkie dostępne mu pliki poprzez interfejs komunikatora. Może również założyć filtr na kierunek udostępnienia i widzieć pliki podzielone na dwie grupy, wszystkie swoje pliki oraz pliki które zostały mu udostępnione. Każdy z plików można przesłać dalej, klikając „Udostępnij” we właściwościach pliku oraz wprowadzając nazwę innego użytkownika, wielu użytkowników a także do nazwę grupy, odpowiednio go adresując.

Lista plików użytkownika widoczna jest na dowolnym jego urządzeniu. Umożliwia to ponowne udostępnienie wskazanego pliku w każdej chwili, niezależnie czy mamy przy sobie swój komputer, urządzenie mobilne czy korzystamy z klienta w przeglądarce WWW. Bez potrzeby ponownego pobrania pliku czy ponownego jego przesłania.

Plik również można przekazać dalej wskazując konkretny plik i wybierając z opcji Prześlij dalej.

Niezależnie od wielkości przesyłanego pliku pojawia się on natychmiast w zasobach adresata, niezależnie czy plik dostał udostępniony z repozytorium swoich plików czy przesłany dalej z innej wiadomości.

Użytkownik może usunąć plik ze swojego zasobu w każdej chwili. Może to zrobić korzystając z dowolnego klienta aplikacji, oraz z dowolnego miejsca gdzie plik jest widoczny, czyli z dowolnej konwersacji, w której plik był udostępniony oraz z karty przedstawiającej wszystkie pliki.

Użytkownik, który otrzymał plik, może go pobrać do siebie na komputer, przesłać go dalej w dowolnej konwersacji w której uczestniczy lub utworzyć jego kopię w swojej przestrzeni chmurowej.

A jaki plik można przesłać w taki sposób? Dzięki Rainbow możesz udostępniać pliki poprzez rozmowy, grona i udostępnianie plików. Niezależnie od sposobu można udostępniać WSZYSTKIE typy plików (jpg, png, gif, wma, tif, pdf, psd, eps, ai, bmp itp.). Nie ma również limitu rozmiaru dla pojedynczego pliku, z wyjątkiem miejsca dostępnego w pamięci Rainbow Sharing, czyli 1GB w przypadku kont darmowych oraz z subskrypcją Business oraz aż 20GB w przypadku subskrypcji Enterprise. Dodatkowo wszystkie przesyłane pliki są automatycznie skanowane przez oprogramowanie antywirusowe ClamAV®.

Co więcej, pliki w ten sposób mogą być udostępniane nie tylko inny współpracownikom albo innym użytkownikom komunikatora Rainbow, ale również można udostępnić dowolny plik do dowolnej osoby posiadającej adres email. Ale o tym będziecie mogli przeczytać w innym poście.

Przeczytaj również

rafal-zielinski

Wysyłanie plików poprzez Rainbow do osoby nieposiadającej konta na platformie

Czytaj dalej
rafal-zielinski

Zapotrzebowanie pasma a tryb wyświetlania konferencji

Czytaj dalej
img-szymon-nowakowski
szymon-nowakowski

Roaming – tu masz problem

Czytaj dalej